مرکز مشاوره آویژه مرکز مشاوره آویژه .

مرکز مشاوره آویژه

کارورزی روانشناسی چگونه است؟

۵٫۰
۰۱

کارورزی روانشناسی

کارورزی روانشناسی برای روانشناسان و فارغ التحصیلان این رشته ، واژه ای گوش آشنا میشد که کمابیش آن سروکار دارند . زمانیکه فردی رشته ی روانشناسی تحصیل میکند و موفق به یافت مک تحصیلی روانشناسی میشود ( حال هر مقطع تحصیلی که شد ) ، از نظر کسب دانش و اطلاعات تئوری آمادگی هایی کسب کرده است . اما مهمترین بخشی که یک روانشناس را برای این شغل و حرفه آماده میکند ، مهارت ها و تجربه های عملی میشد . که داوطلن میتوانند این مهارت ها را قالب کارورزی روانشناسی یافت نمایند . همچنین گذشته ی نه چندادن دور ، گذراندن کارورزی روانشناسی ، یکی از الزامات و شرایط مورد نیاز برای یافت پروانه ی فعالیت مراکز مشاوره و روانشناسی بود . اما سال های اخیر قوانین بسیاری ره گذراندن دوره های کارورزی روانشناسی از سوی نظام روانشناسی به تصویب رسیده است .

از جمله مهمترین این قوانین میتوان به حذف لزوم گذراندن دوره های کارورزی روانشناسی برای اخذ پروانه فعالیت روانشناسان اشاره کرد . اما این موضوع به معنای بی نیازی مطلق روانشناسان از این دوره ها نمیشد . چراکه گذراندن چنین دوره هایی ، لا بردن تجربه و مهارت عملی روانشناسان ، میتواند آنها را برای ورود به زار کار آماده کند . همچنین ، وجود حذف شرط گذراندن این دوره ها برای یافت مجوز سیس مراکز وانی و روانشناسی ، اما کارورزی روانشناسی همچنان میتواند برای یافت پروانه ی فعالیت کمک کننده شد . چرا که آموزش هایی که متقاضیان یافت مجوز مطب یا مرکز مشاوره ، این دوره ها میبینند ، میتواند یید کننده ی صلاحیت و مهارت آنها برای فعالیت حوزه مانی شد . ادامه ی این مطلب سعی میکنیم به تفضیل به بررسی شرایط و چگونگی گذراندن این دوره ها بپردازیم .

شرایط کارورزی روانشناسی

شرایط کارورزی روانشناسی ، از جمله مواردی میشد که برای متقاضیان شرکت دوره های کارورزی ، سوالات زیادی را به همراه دارد . و یکی از چالش برانگیز ترین موارد مربوط به فعالیت عرصه ی روانشناسی میشد . از جمله شرایط مربوط به اسد این دوره ها و همچنین خود متقاصیان ، مواردی میشند که ید به آنها توجه داشت . ابتدا ید این نکته را بیان کنیم که شرایط کارورزی روانشناسی از سوی سازمان نظام مشاوره و روانشناسی کشور تحت عنوان آیین نامه هایی اعلام میگردد ، که ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت . بر اساس این آیین نامه ها ، اسد ناظر این دوره ها مییست دارای مک دکترا یکی از رشته های روانشناسی و یا مشاوره شد . همچنین داشتن پروانه فعالیت مورد یید سازمان روانشناسی و سابقه کاری مرتبط به مدت تعیین شده ، از دیگر شرایط کارورزی روانشناسی ، میشد .

هزینه ی دوره های کارورزی نیز یکی دیگر از شرایط کارورزی روانشناسی میشد که ید بر اساس تعرفه های سازمان ناظر صورت پذیرد . مطلب مهم این است که ، دوره های کاروزی ید متناسب موضوعات و مفاهیم ضروری رشته شد . و هر متقاضی ید این دوره ها ، شرایط مصاحبه بیماران ، بررسی لینی و نتیجه گیری آشنا شود . متقاضیان شرکت دوره های کارورزی ید حداقل دارای مک کارشناسی ارشد شند .

کارورزی روانشناسی بیمارسن

کارورزی روانشناسی بیمارسن مسیری را برای فارغ التحصیلان روانشناسی فراهم میکند ، که بتوانند کار لین بیمار ، آموزه های خود طی دوره ی تحصیل دانشگاه را به کار گیرند . علاوه بر این کارورزی روانشناسی بیمارسن افزایش تجربه روانشناسان جوان ، عث ارتقا کیفی خدمات روانشناسی سطح کشور و افزایش اعتماد اقشار مردم به روانشناسان میشود . چنانچه فارغ التحصیلان رشته های روانشناسی و مشاوره ، دوره های کارورزی بیمارسن ها را طی کنند ، نیاز به کارگاه ها و دوره های آموزشی دیگر ، به حداقل میرسد . توجه به اهمیت این موارد ، برخی از بیمارسن ها سطح کشور ، اقدام به برگزاری این دوره ها نموده اند . بنابراین کارورزی روانشناسی بیمارسن یکی از راه هایی است که میتواند به روانشناسان و فارغ التحصیلان این رشته ها برای فراگیری مهارت ها ی لازم کمک کند .

ضرورت کارورزی روانشناسی

ضرورت کارورزی روانشناسی از بحث برانگیز ترین مطالب روانشناسی یکی دو سال گذشته بوده است . چرا که سالهای اخیر قانون حذف مک کارورزی برای تشکیل دادن پرونده و همچنین یافت پروانه فعالیت ، از سوی سازمان روانشناسی کشور لغو شد . البته نمیتوان این را به عنوان بی اهمیت بودن این موضوع تلقی کرد . بر اساس همین قوانین و آیین نامه ها داشتن مک کارورزی برای حضور افراد کمیسیون ها ی تخصصی سازمان روانشناسی کشور ضرورت دارد . علاوه بر این موارد و تبصره های قانون ، ضرورت کارورزی روانشناسی برای فارغ التحصیلان مقاطع ارشد و دکتری ، بسیار زیاد میشد . چرا که همانطور که متن ر ها اشاره کردیم ، شرکت این دوره ها علاوه بر ارتقا مهارت های فردی روانشناس ، راهی است برای استفاده از دانش و آموزش های تئوری که طول دوره ی تحصیل کسب نموده اند .

بنابراین فارغ التحصیلان روانشناسی تنها به صرف اینکه دیگر برای مراحل اخذ مجوزمطب روانشناسی و مراکز مشاوره نیازی به مک کارورزی نمیشد ، نید به راحتی از این موضوع عبور کرد . و این دوره ها همانند گذشته یکی از شرایطی میشد که هر روانشناس ید به آن توجه داشته شد .

کارورزی روانشناسی بهزیستی

کارورزی روانشناسی بهزیستی نیز ازجمله فرصت هایی میشد که متقاضیان شرکت دوره های کارورزی میتوانند از آن استفاده کنند . همانطور که میدانید سازمان بهزیستی کشور نقش بسیار مهمی کنترل و ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره ای زمینه های مختلف و به اقشار مردم دارد . لذا توجه به این موضوع سازمان بهزیستی نیز همانند بیمارسن ها میتواند یکی از مراکز هدف برای فارغ التحصیلان دوره های ارشد و دکتری روانشناسی ، به منظور یافت خدمات و آموزش های عملی روانشناسی میشد . به منظور برخورداری از این آموزش ها شرکت دوره های مربوط به کارورزی روانشناسی بهزیستی میتواند کمک کننده شد . متقاضیان شرکت این دوره ها نیز میتوانند برقراری ارتط بیماران و همچنین تحت نظر اساتید مورد یید سازمان روانشناسی و مشاوره کشور بسیاری از مهارت ها و توانایی ها ی یک روانشناس خوب را کسب نمایند .

محث ارائه شده دوره های کارورزی روانشناسی

دوره های مختلف کارورزی که تحت نظر مراکز و سازمان های روانشناسی تشکیل میشود ، محث و موضوعات متفاوتی ارائه میشود . وهله ی اول این دوره ها مطالب تئوری اهمیت لا ارائه میشوند . که بر این اساس متقاضیان میتوانند به تشخیص ، ارزیابی و همچنین راه های مان یک بیماری بپردازند . مرحله ی بعد کار عملی آغاز میشود و روانشناس میتواند بر اساس مطالبی که فراغ گرفته است ، به مان بیماران بپردازد . به این ترتیب تجربه قرار گرفتن محیط کار و مواجه شدن به بیماران برای متقاضیان فراهم میشود . و این موضوع عث ارتقا سطح علمی روانشناسان و همچنین کسب توانایی های لازم برای مواجه شدن شرایط مختلف میشود .

سوالات متداول

کارورزی روانشناسی الزامی است ؟

حال حاضر کارورزی روانشناسی برای یافت مجوز فعالیت مطب روانشناسی و مراکز مشاوره الزامی نمیشد . اما برای کسب مهارت های تخصصی الزامی میشد .

کارورزی روانشناسی بهزیستی چگونه است ؟

متقاضیان میتوانند برای گذراندن دوره های کارورزی روانشناسی ، دوره های مربوط به سازمان بهزیستی کشور شرکت نمایند . و این دوره ها مهارت های عملی لازم را کسب نمایند .

کارورزی روانشناسی بیمارسن چگونه است ؟

کارورزی روانشناسی بیمارسن ها این فرصت را اختیار متقاضیان قرار میدهد ، که لین بیماران به کسب دانش و مهارت های لازم برای پروسه ی تشخیص و مان بیماران بپردازند .

کارورزی روانشناسی چگونه است؟

منبع:لینک منبع


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۱۶:۲۹ توسط:avije موضوع: نظرات (0)